San Francisco!

Sitter nu i bilen på väg från San Francisco mot några dagar i vildmarken i nationalparken Yosemite. Där förväntar vi oss att vandra i vacker natur och ta en paus från storstadslivet.

I förmiddags var vi på den kända fängelseön Alcatraz. Ön ligger bara ca 2 km utanför San Franciscos kust och fungerade som ett fängelse under 29 år fram till 1963. Turen var spännande och intressant. Roligast var att se hur olika flyktförsök gått tillväga. 5 personer lyckades ta sig ut ur fängelset utan att hittas igen, frågan är om de överhuvudtaget överlevde.

Under helgen har vi haft Isabella som sällskap. Vi roade oss med att åka båt från hamnen under Golden Gate-bron och ta en massa kort.... Sedan när det mörknande åkte vi på Golden Gate-bron för att till sist åka upp till en utsiktsplats där Golden Gate-bron återigen fotades...

Vi var även på San Francisco Bay Aquarium där vi såg stora och små fiskar, hajar och maneter i olika färger. I pirområdet var det trevligt att strosa omkring och i centrum bjöds det på bra shopping.

Isabella träffar vi i helgen som kommer återigen då vi alla ska på nöjesfältet Six Flags och härja! :-).

I övrigt har vi det mycket bra och vi trivs i USA där vi åker omkring i vår Ford Fusion.

Mycket hamburgare och coca-cola blir det tyvärr och vi har eventuellt ådragit oss ett begynnande Starbucks-beroende. Men livet är gött! Vi längtar inte till skola och jobb. Visste ni föressten att San Fracisco ligger i höjd med Spanien och Los Angeles med Marocko? Isabella upplyste oss om detta faktum ;-).

Väldigt roligt att höra era kommentarer och höra ifrån er, vår lilla läskrets! Fortsätt gärna med det! :-D!

Bilder från San Francisco kommer snart!

Puss och Kram/ Alfred och Sabine!

2011

Santa Ana, L.A. och Hollywood!

Vi har haft några underbart roliga och intensiva dagar här i L.A. med omnejd.

I helgen som gick umgicks vi med lilla Issa, hon tog oss med på ett "All-American-Halloween-Party" på lördagkvällen där de flesta var riktigt ordentligt utklädda och vissa med mer kläder på än andra kanske... Man kan lite försiktigt säga att tjejer passar på att ha lite sexiga outfits på sig när det är Halloweenfest i detta land..hmmm. På söndagen strosade vi runt i Newport beach där folk stod och fiskade från piren.

Efter en rolig och mysig helhelg med Issa i Santa Ana bytte vi boende till ett i Norra Hollywood för att göra L.A.

I tisdags tillbringade vi hela dagen på California Science Center och Los Angeles Natural History Museum. På Science centret fick vi se riktiga rymdkaplsar i Apolloserien, flygplan och lära oss ett och annat om lungornas funktion, hur svårt (och farligt) det är att köra full och hur päls och andra material fungerar mot kyla. Natural History Museum var riktigt häftigt. Alfred fastnade på avdelningen med riktiga dinosauriskelett. Ungefär en miljard foton togs nog i den hallen..:-P Sabine uppskattade även fågelavdelningen. Besöket avslutades med ett besök på en IMAX-bio där en 3D-film om flygödlornas uppkomst och öde visades.

Onsdagen började storartat med ett besök på Universal Studios nöjespark i Hollywood. Detta är en mindre stad där många av de filmer och serier vi tittar på spelas in! Besöket här började med en rundtur där vi fick se hur det ser ut på inspelningsplatserna, olika studios och utomhusmiljöer där några av de riktigt stora filmerna och serierna har spelats in - Jurassic Park, Hajen, Desperate Housewives, m.fl. Dagen fortsatte med olika skådespel, 3D-filmer och åkattraktioner. Vi fick se en enormt välproducerad reproduktion av delar av Waterworld, åka flume-rida á la Jurassic Park, träffa familjen Simpsons och se hur specialeffekter i filmer skapas! Efter 6 timmar (kändes som en) på Universal Studios, där Alfred fotade och Sabine skrek, så gav vi oss iväg med riktning mot Hollywood Boulevard. Här åt vi den hittills bästa middagen på resan på en Italiensk resaurang i det enorma Hollywood & Highland-shoppingcentret. Som avslutning på en redan otroligt bra dag, gav vi oss sedan finklädda in på Kodak Theatre för att se uppsättningen Iris av Cique du Soleil! Till vår förvåning så hade de stängt den balkongen vi var bokade på, så istället blev vi uppgraderade till platser på första parkett... Föreställningen var otroligt cool med akrobatik, dans, färg, musik, knasiga karaktärer och tusen saker att titta på! Nog för att resan knappt börjat än, men den här dagen blir nog svårslagen! :-)

Idag (torsdag) har vi varit på Huntington Library som med sina botaniska trädgårdar av olika slag och sitt bibliotek är klart värt ett besök! En riktigt rolig ökenträdgård med massor av olika sorters kaktusar och andra växter var nog det som roade oss mest! Här fanns ju naturligtvis en otrolig rosenträdgård, bonsaiträd, tropisk skog och biblioteket i sig med Gutenbergs bibel från år 1455. Trots detta så var nog ändå kaktusarna roligast!

Efter Huntington åkte vi ännu en gång mot Hollywood Boulevard, denna gång för att hoppa på en titta-på-alla-Hollywood-stjärnors-hem-sightseeingtur. Efter ca 1 minut, då chauffören och tillika guiden på turen började beatboxa och rappa i takt med att han lät bussen skutta i takt vid varje rödljus, så höll vi båda på att avlida av skratt och förnedring. Men efter bara 2,5 timme med skuttande, rappande, fotande och kändisars garageportar så var det hela tyvärr över. Jaja, det är väl nåt som hör till när man är i Hollywood! ;-)

I morgon bitti tar vi sikte på San Francisco, dit vi får sällskap på vår roadtrip av Issa som till vår glädje ska spendera helgen med oss!

Bilder på mycket av detta finns nu i fotoalbumet! Hoppas att ni alla har det fint där hemma!

A & S

PS.
Udda och roliga saker vi hittills ätit: frusen banan doppad i choklad och jordnötter, riskub, "rocky road"-kanderat äpple, jättehaj (hehe), m.m... Fortsättning följer!

Santa Ana, California

Aloha!

Efter en riktigt härligt vecka på Maui, Hawaii har vi nu anlänt till Los Angeles! Eller, mer exakt, Santa Ana och Orange som ligger sydöst om L.A. där vi nu varit i två dagar. Anledningen till att vi är just här är naturligtvis för att vi ville hälsa på vår kära vän Issa! Men mer om detta i nästa inlägg!

De sista dagarna på Maui hyrde vi en fallfärdig bil och körde en liten roadtrip. Första dagen med bilen tog vi en tur till staden Lahaina - en mysig och stillsam stad där man äter glass, strosar i affärer och tittar på konst. Andra dagen bestämde vi oss för att ta "the Road to Hana" som sägs vara en av de vackraste körsträckorna i USA, om inte en av de vackraste i världen. Det var en mycket liten och slingrig väg längs den norra kusten på ön som verkligen var riktigt fin. Längs vägen såg vi vattenfall, en strand med svart sand, en "drive-through"-botanisk trädgård (bara i USA?)  och några av de finaste miljöer man kan tänka sig!

Dag 3 med bil på Maui gick vi upp kl. 03.00 för att köra uppför vulkanen Haleakalá för att titta på soluppgången. Trötta och kanske lite oförberedda så tänkte vi naturligtvis inte på att det är kallt på 3000 meters höjd - även på Hawaii... Men det var helt klart värt att frysa lite för att få se detta skådespel.

Sammanfattningsvis var Hawaii en mycket bra start på resan och dygnsrytmen har så sakta börjat ordna sig.

Maui, Hawaii får fyra av fem toast! :-)

Nu har vi också fått upp lite foton i albumet, så ta gärna en titt där! Klicka här för att komma dit!

Nu ska vi utforska Los Angeles i fyra dagar!

S&A

Maui, Hawaii!

Efter tre flyg på totalt 19 timmar och 1400 mil, amerikanska pass- och visumkontroller och väldigt lite sömn är vi då framme på Maui, Hawaii! Hela resan gick väldigt bra även om det är långt. Amerikanska passkontrollen var dock fundersamma över Sabines framtida drogförsäljning och Alfreds långa vistelse i USA då de vänligen, men bestämt påpekade att han MÅSTE vara ute ur landet senast den 12 januari. Efter att ha övertygat de trevliga tullarbetarna om att vi inte skulle sälja droger och att vi ska åka hem igen så släppte de in oss i landet.

Nu har vi varit på paradisön Maui i två dygn och äntligen börjar dygnsrytmen stämma. Hawaii ligger 12 timmar efter Sverige vilket har tagit ett tag att anpassa sig till. Med andra ord så sitter vi och tittar på solnedgången och dricker öl samtidigt som ni går upp och går till jobb och skola... :-D

En lustig sak är att amerikanerna vi har träffat hittills verkar ha lite svårt att placera oss: "Är ni tyskar?", "Är ni över 21?", "Är ni på smekmånad?", osv.

Hur som helst, hotellet ligger precis på stranden, det är otroligt varmt och skönt - vi har det mycket bra! :-)

De närmsta dagarna står snorkling, vulkanutforskning och vattenfallsbeskådning på schemat. Mer om det och bilder från det kommer sen!

Puss och kram
Alfred & Sabine

PS.

Sabine har hittat fina blommor och fåglar att titta på och Alfred bilar och båtar - vi är nöjda ;-)

2011

Aldrig har en måndag känts så bra!

Måndag, första dagen utan jobb och 4 dagar kvar till avresa! Efter åtta månader med kakel, pengaräkning och post är det nu snart äntligen dags för avresa till det stora landet i väst (och de små öarna ännu längre västerut)! På fredag kl. 06:45 ska planet lämna Landvetter om allt vill sig väl. Nu är det mesta fixat, ESTA, internationella körkort, nya pass och reseförsäkring. Endast packning och resfeber kvar.

Och som ni antagligen märker så är nya sidan med resedagbok och fotoalbum nu uppe! Titta in snart igen så ska vi försöka hålla er uppdaterade om hur vi har det!